Sheilas MH
S
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1a. KONTAKT |
Avvisar kontakt med morrning och/eller bitförsök. |
Undviker kontakt genom att dra sig undan. | Accepterar kontakt utan att besvara. Drar sig inte undan. |
Tar kontakt själv eller besvarar kontaktförsök Sheila |
Överdrivet kontakttagande, ex. hoppar, gnäller, skäller. |
1b. KONTAKT Samarbete |
Följer inte med trots flera försök att locka. |
Följer med motvilligt |
Följer med, men är inte engagerad i testledaren |
Följer med villigt. Engagerar sig i testledaren. Sheila |
Följer med villigt, är överdrivet engagerad i testledaren, ex. hoppar, gnäller, skäller. |
1c. KONTAKT Hantering |
Avvisar med morrning och/eller bitförsök. |
Undviker, drar sig undan eller söker stöd hos föraren. |
Accepterar hantering | Accepterar, svarar med kontaktbeteende. Sheila |
Accepterar, svarar med överdrivet kontaktbeteende. |
2a. LEK 1 |
Leker inte | Leker inte, men visar intresse. Freja |
Startar långsamt, blir aktiv, leker | Startar snabbt, leker aktivt. |
Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt |
2b. LEK 1 |
Leker inte. |
Griper inte, nosar bara på föremålet. |
Griper tveksamt eller med framtänderna. Sheila |
Griper direkt med hela munnen. |
Griper direkt, hugger föremålet i farten |
2c. LEK 1 Gripande och dragkamp |
Griper inte Freja |
Griper tveksamt, släpper, håller, men drar inte emot | Griper, drar emot, men släpper och tar om. Alt. tuggar Sheila |
Griper direkt med hela munnen och drar emot tills testledaren släpper | Griper direkt med hela munnen, drar emot, rycker , alt. ruskar – även under den passiva delen – tills testledaren släpper. |
3a. FÖRFÖLJANDE | Startar inte | Startar, men avbryter. | Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer Sheila 1 |
Startar med hög fart, målinriktad – bromsar in vid bytet. |
Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända. |
3b. GRIPANDE | Nonchalerar föremålet. Alt. springer inte fram.Sheila 1, 2 |
Griper inte, nosar på föremålet. | Griper tveksamt eller med tidsfördröjning |
Griper direkt, släpper |
Griper direkt. Behåller föremålet. i minst 3 sek. |
4. AKTIVITET | Är ouppmärksam, ointresserad, inaktiv. |
Är uppmärksam och lugn – står, sitter eller ligger Sheila |
Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar. |
Är uppmärksam med ökad aktivitet eller oro efter hand. |
Växlar snabbt aktiviteter under momentet. Alt. oro under hela momentet. |
5a. AVST.LEK |
Engageras inte av figuranten. |
Kontroll, avbrott förekommer. |
Intresserad. Följer figuranten utan avbrott. Sheila |
Intresserad. Vill iväg, enstaka starförsök | Mycket intresserad. Vill iväg, upprepade startförsök |
5b. AVST.LEK |
Visar inga hotbeteenden
|
Visar enstaka (1-2) hotbeteenden under momentets första del. |
Visar enstaka (1-2) hotbeteenden under momentets första och andra del | Visar flera hotbeteenden under momentets första del. |
Visar flera hotbeteenden under momentets första och andra del. |
5c. AVST.LEK Nyfikenhet |
Går inte fram till figuranten |
Går fram när figuranten är aktiv på linjen Sheila |
Går fram till den dolda men talande figuranten | Går fram till figuranten med låg kropps-ställning och/eller med tidsfördröjning | Går fram direkt till figuranten utan hjälp. |
5d. AVST.LEK |
Visar inget intresse |
Leker inte, men visar intresse. |
Leker, kan gripa försiktigt, drar inte emot Sheila | Griper. Drar emot, men kan släppa och ta om. | Griper direkt. Drar emot, släpper inte. |
5e. AVST.LEK |
Visar inget intresse. |
Blir aktiv men avbryter Sheila |
Är aktiv med figuranten när denne är aktiv. | Är aktiv med figuranten. Visar även intresse mot passiv figurant. | Uppmanar passiv figurant till fortsatt lek. |
6a. ÖVERRASKN. Rädsla |
Stannar inte eller kort stopp. | Hukar sig och stannar | Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. |
Flyr högst 5 meter Sheila |
Flyr mer än 5 meter |
6b. ÖVERRASKN Hot/agg |
Visar inga hotbeteenden. Sheila | Visar enstaka hotbeteenden | Visar flera hotbeteenden under längre tid. |
Visar flera hotbeteenden och någon attack |
Visar hotbeteenden och attacker som kan avslutas med bett |
6c. ÖVERRASKN Nyfikenhet |
Går fram efter det att overallen lagts ner. Alt. går inte fram |
Går fram när föraren sitter på huk och talar till overallen samt lockar på hunden. Sheila |
Går fram till overallen när föraren står bredvid. |
Går fram till overallen när föraren gått halva avståndet | Går fram till overallen utan hjälp. |
6d. ÖVERRASKN Kvarstående rädsla |
Ingen tempoförändring eller undanmanöver. Sheila |
Liten båge eller tempoväxling vid ngn av passagerna |
Båge eller tempoväxling vid 1:a passagen. Minskat utslag vid 2:a passagen . |
Båge eller tempoväxling vid minst 2 passager utan minskad intensitet. |
Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager. |
6e. ÖVERRASKN Kvarstående intresse
|
Visar inget intresse. |
Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid 1 tillfälle |
Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid minst 2 tillfällen. |
Biter i eller leker med overallen. Intresset minskar efter hand. | Biter i eller leker med overallen vid 2 eller flera passager. |
7a. LJUDKÄNSL. |
Stannar inte eller kort stopp. |
Hukar sig och stannar. |
Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. | Flyr högst 5 meter | Flyr mer än 5 meter Sheila |
7b.LJUDKÄNSL |
Går inte fram. Sheila |
Går fram när föraren sitter på huk och talar till skramlet samt lockar på hunden. |
Går fram till skramlet när föraren står bredvid. |
Går fram till skramlet när föraren gått halva avståndet |
Går fram till skramlet utan hjälp. |
7c. LJUDKÄNSL Kvarstående rädsla |
Ingen tempoförändring eller undanmanöver. Sheila |
Liten båge eller tempoväxling vid ngn av passagerna | Båge eller tempoväxling vid 1:a passagen. Minskat utslag vid 2:a passagen | Båge eller tempoväxling vid minst 2 passager utan minskad intensitet | Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager. |
7d. LJUDKÄNSL Kvarstående intresse |
Visar inget intresse Sheila | Stannar upp. Luktar eller tittar mot skramlet vid 1 tillfälle | Stannar upp. Luktar eller tittar mot skramlet vid minst 2 tillfällen. | Biter i eller leker med skramlet. Intresset minskar efter hand. |
Biter eller leker med skramlet vid 2 eller flera passager |
8a. SPÖKEN |
Visar inga hotbeteenden. |
Visar enstaka hotbeteenden. |
Visar flera hotbeteenden under längre tid. Sheila | Visar flera hotbeteenden och någon attack
|
Visar hotbeteenden och flera attacker |
8b. SPÖKEN kontroll |
Enstaka kontroll, därefter inget intresse. Alt. engagerar sig inte |
Tittar mot spökena då och då. |
Kontrollerar och/eller handlar mot spökena. Långa avbrott. Ex. halva sträckan båda spökena eller ett spöke hela sträckan . |
Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena. Kortare avbrott. |
Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena under hela momentet Sheila |
8c. SPÖKEN Rädsla |
Uppehåller sig framför eller bredvid föraren Ezco |
Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Någon avståndsreglering. Sheila | Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll | Uppehåller sig i huvudsak bakom föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll |
Backar längre än kopplets längd eller lämnar platsen, alt. flyr. |
8d. SPÖKEN Nyfikenhet |
Går framtill fig. när föraren tagit av figurantens huvudbonad. Alt. Går inte fram i tid |
Går fram till fig. när föraren talar med fig och lockar på hunden Sheila |
Går fram till fig. när föraren står bredvid | Går fram till fig. när föraren gått halva avståndet | Går fram till fig. utan hjälp. |
8e. SPÖKEN Kontakt-tagande med figurant i spökdräkt |
Avvisar eller undviker kontaktförsök. Alt. Går inte fram i tid |
Accepterar kontakten från fig. utan att besvara den. | Besvarar kontakten från figuranten Sheila |
Tar själv kontakt med figuranten. |
Intensivt kontaktbeteende mot figuranten. Kan ex. hoppa och gnälla. |
9a. LEK 2 |
Leker inte.
|
Accepterar kontakten från fig. utan att besvara den | Besvarar kontakten från figuranten. Sheila |
Startar snabbt, leker aktivt. | Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt. |
9b. LEK 2 |
Leker inte
|
Leker inte, men visar intresse | Startar långsamt, blir aktiv, leker. Sheila | Griper direkt med hela munnen. |
Griper direkt, hugger föremålet i farten. |
10. SKOTT | Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd. |
Avtagande kontroller under lek / passivitet. Därefter oberörd. | Riktar intresse mot skytten, publiken eller annat, men återgår till lek / passivitet. Sheila | Avbryter lek eller passivitet. Låser sig mot publiken, skytten eller annat. Återgår inte till lek / passivitet. |
Berörd, rädd. |